اسناد لو رفته الگوریتم گوگل + تحلیل و بررسی آپدیت ماهانه

leaked google algorithm

فهرست مطالب

سال 2024 اتفاق جالبی برای دیجیتال مارکتینگ و کارشناسان سئو افتاد و اون اسناد لو رفته الگوریتم گوگل بود عرفان عظیمی کارشناس سئو ایرانی اطلاعاتی از الگوریتم های گوگل را بدست آورد و برای Rand Fishkin مدیر سایت Moz میفرستد این اطلاعات توسط گوگل تایید نشد اما به نظر می رسد تا حد زیادی درست باشند.

اطلاهات حاوی 2500 ماژول و 1400 ویژگی است، اطلاعاتی از میزان تاثیر گذاری و شدت تاثیر نداریم اما همین که می توان معیار های پاداش و اسپم الگوریتم های گوگل را درک کرد برای کارشناسان سئو مفید است و با تجربه و تست این ماژول ها و ویژگی ها به صفحات برتر رسید.

لینک ها از مواردی است که در مورد تاثیرگذاری آن ها اختلاف نظر های زیادی است اما در الگوریتم های لو رفته گوگل چه چیزهایی در مورد لینک فهمیدیم.

لینک‌های از کشور خود سایت از لینک های سایر کشور ها با ارزش تر هستند

خیلی از افراد فکر میکنند لینک ها دیگر در الگویتم های گوگل تاثیر ندارند اما بر اساس داده ها و همچنین الگورینم های لورفته لینک ها همچنان از مهمترین سیگنال های رتبه بندی هستند،

  • لینک های جدید تاثیرگذار تر هستند:  شاید عجیب باشد اما لینک های جدید از لینک های قدیمی قدرت بیشتری دارند بر طبق داده ها فریش‌داکس (freshdocs)، یک ضریب ارزش لینک است که قدرت بیشتری به لینک های جدید می دهد.
  • اعنبار لینک: عبارت homePageInfo نشان می دهد که گوگل لینک های از صفحه اصلی را می شناسد پس احتمالا لینک های صفحات اصلی وزن بیشتری دارند.

یک ماژول که نام “AnchorsAnchorSource” که در مورد منیع انکرتکست و لینک است مقادیری مثل localCountryCodes را ذخیره می کند که نشان دهنده ارزش لینک بر اساس محلی است.

که این مقادیر در ماژول قابل درک است زیرا اگر یک سایت در کشور خود شناخته شده باشد و لینک دریافت کند یعنی قابل اعتماد تر است یک ویژگی دیگر crawlTimestamp است که زمانی که لینک کراول شده را ذخیره می کند یک مورد که در الگوریتم ها مورد توجه قرار گرفت به نظر می رسد لینک های جدید وزن بیشتری دارند و تاثیر گذار تر هستند.

محتوای اطراف انکر تکست

انکرتکست ها به عنوان راهی برای سیگنال به گوگل در استفاده از لینک ها هستند ولی در مورد محتوای اطراف لینک در developers.google اشاره ای نشده است اما در ماژول “AnchorsAnchor”

به 3 ویژگی context2 و FullRightContext و FullLeftContext اشاره می شود که به نظر می رسد در مورد در تاثیر گذاری لینک باشد و لینک هایی که در میان متن مرتبط با صفحه مقصد لینک و انکر باشد دارای قدرت بیشتری باشد.

شناسایی لینک های اسپم در الگوریتم لو رفته

ماژول “IndexingDocjoinerAnchorPhraseSpamInfo” که یکی از ماژول های شناسایی اسپم است دارای ویژگی جالبی به نام phraseAnchorSpamCount است که جهت شناسایی لینک هایی با رشد سریع است.

به نظر می رسد این ویژگی، انکرتکست‌هایی که رشد مشکوکی دارند را شناسایی کرده و شمارش می کند.

مدت زمان شناسایی انکرتکست های مشکوک هم یکی از مواردی است که بررسی می شود phraseAnchorSpamStart و phraseAnchorSpamEnd زمان شروع لینک های مشکوک و زمان پایان را شناسایی می کند که احتمالا برای بررسی لینک های تعداد بالا مثل لینک های ساید بار استفاده می شود.

ویژگی دیگر phraseAnchorSpamDemoted است که برای تعداد کل انکرهایی که از نظر کیفیت یا اهمیت کاهش یافته اند که احتمالا با شناسایی اسپم انکر قدرت و وزن لینک کاهشی می شود.

ویژگی مهم phraseAnchorSpamFraq که نسبت انکر اسپم ها به تمامی انکرها است این را می توان یکی از دلایلی که سایت های قدیمی با لینک های بالا خیلی کم دچار جریمه و پنالتی می شوند.

حدس من این است که اگر سایت دارای لینک های زیادی باشد لینک ها با انکر اسپم روی جریمه آن ها تاثیری ندارد.

HomePageInfo از ماژول AnchorsAnchorSource

ویژگی که تعیین می کند منبع لینک انکرتکست از صفحه اصلی سایت است یا خیر اگر نباشد مقدار NOT_HOMEPAGE را به آن اختصاص داده می شود.

سه کلمه که در توضیحات این ویژگی اشاره شده شامل :

  • NOT_TRUSTED (غیرقابل اعتماد)
  • PARTIALLY_TRUSTED (نسبتاً قابل اعتماد)
  • FULLY_TRUSTED (کاملاً قابل اعتماد)

این 3 مورد احتمالا اعتماد گوگل به صفحات سایت را بررسی می کند و صفحه اصلی احتمالا دارای اعتماد بالاتر باشد و صفحه ای که از صفحه اصلی لینک می گیرد دارای اعتمادپذیری بالاتر است.

اگر صفحه رپورتاژ یا بک لینک از صفحه اصلی لینک بگیرید دارای اعتماد پذیری بالاتر است اما اینکه زمان ماندن لینک در صفحه اصلی مهم است یا خیر را نمیدانیم.

هسته الگوریتم های گوگل

موستانگ (Mustang) سیستم اصلی امتیاز دهی موتور جستجوی گوگل است که بعد از رتبه بندی نوبت به تویدلرها (Twiddlers) می رسد که سیستم رتبه دهی مجدد است برای مواردی مثل Navboost و آپدیت های محتوا با این سیستم امتیاز تغییر می‌کند.

سیستم های Boost شامل  (RealTime Boost) برای مدت زمان کاربران در گوگل کروم که با امتیاز مجدد باعث تغییر رتبه سایت می‌شود  و همچنین Navboost که با تحلیل رفتار و کلیک های کاربر باعث رتبه بندی مجدد می شود.

 

الکساندریا (Alexandria) نام جدید ایندکسر گوگل

ایندکسر جدید گوگل از دو ایندکسر دیگر کمک  می‌گیرد،  SegIndexer اسناد را به صورت طبقه بندی شده نگه داری می‌کند  و TeraGoogle که حافظه ذخیره سازی بلند مدت است.

شکل زیر نحوه کار ایندکسر جدید را نمایش می دهد که از سایت searchengineland نمایش داده می شود.

 

Alexandria

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من