گوگل SGE تجربه جستجوی مولد گوگل

گوگل SGE
فهرست مطالب

گوگل SGE چیست؟

گوگل در جستجوی خود از یک فناوری جدید به نام “هوش مصنوعی مولد در جستجو” generative AI in search استفاده می‌کند که در بالای نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون کلیک روی لینک‌های مختلف، به سرعت اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورند به این فناوری Google Search Generative Experience می گویند.

این فناوری می تواند به موارد زیر کمک کند:

  • یافتن سریع تر جواب
  • خلاصه اطلاعات
  • لیست موارد مهم

این باکس یادآور Featured Snippets یا فیچر اسنیپت ها است با این تفاوت که توسط هوش مصنوعی ساخته می شود نه جستجو و نمایش داده شود.

گوگل در صفحه ای به معرفی Google SGE پرداخته است که در این صفحه به فرصت هایی که SGE فراهم می کند اشاره کرده است.

در قسمتی از اطلاعات گوگل در مورد سفر یک خانواده سوال شده است

چه چیزی برای یک خانواده با کودکان زیر ۳ سال و یک سگ بهتر است، برایس کنیون یا آرچز؟

یعنی یک مورد بسیار خاص که سئو جوابی به آن نمیتواند بدهد و نیاز به تحلیل خاصی دارد.

 

Google Search Generative Ai Experience Look

پاسخ در رابطه با ورود سگ ها امکاناتی مثل سرویس بهداشتی و دیگر موارد را سنجیده است.

این فناوری می تواند زمان خواندن محتوا را کاهش دهد و CTR جستجوهایی که هدف کاربر Informational intent است را کاهش دهد.

مورد دومی که گوگل به آن اشاره کرده است قسمت محصولات است که گوگل می تواند 35 میلیارد محصول را در SGE وارد کند و محصولات را از لحاظ کارایی و قیمت لیست کند که این مورد میتواند به حد زیادی روی کار موتور های جستجو کالا مثل ترب و ایمالز و مارکت پلیس ها مانند دیجی کالا تاثیر گذار باشد. generative ai search

این فناوری در 120 کشور دنیا فعال شده است اما متاسفانه ایران جزو این کشور ها نیست احتمالا به زودی در ایران هم فعال شود.

چگونه Google SGE کار می‌کند؟

هوش مصنوعی مولد یا generative AI می تواند انواع محتوای متنی، تصویری و صدا را تولید کند generative AI با کمک از LLM که مخفف (Large Language Model) است این محتوا ها را ایجاد می‌کند، جالب است بدانید الگوریتم های سئو با استفاده از NLP که به معنای پردازش زبان طبیعی است کیفیت محتوا را مورد سنجش قرار می‌دهند که LLM زیر مجموعه و بر روی پایه NLP ساخته شده است اما فراتر از NLP سنتی رفته و قادر به تولید متن با کیفیت انسانی هستند.

گوگل از یک LLM به نام Pathways Language Model 2 (PaLM 2) استفاده می‌کند که در Gemini هم استفاده شده است.

اما نحوه کار SGE خوشبختانه در این مورد گوگل مانند فیچر اسنیپت ها عمل کرده است و همراه با تولید پاسخ های کوتاه و مناسب که از وب سایت های خاصی تشکیل شده اند عنوان ها و آدرس‌های همراه با عکس نمایش می‌دهد که تمام آن‌ها به سایت های مرجع لینک شده اند پس ورودی از گوگل همچنان پا برجاست.

اما همانند صفحه نتایج گوگل (SERP) که فیچر داشتند و افت CTR مشهود بود احتمالا صفحاتی که SGE دارند هم افت CTR داریم.

تاثیر Generative AI بر سئو

هوش مصنوعی گوگل یا هوش مصنوعی مولد هم فرصت و هم تهدید است، اگر کاربر به یک پاسخ کوتاه نیاز داشته باشد، هوش مصنوعی میتواند به او کمک کند و جستجو را پایان دهد و روی وبسایت‌ها کلیک نکند.

مخصوصا مواردی که نیاز به یک پاسخ دقیق و شخص سازی شده دارد مانند سوالی که بالاتر در مورد سفر همراه کودک و سگ پرسیده شده بود.

اما فرصت هوش مصنوعی مولد افراد برای نیاز های اطلاعاتی خود به هوش مصنوعی مراجعه می کنند و برای هدف های تراکنشی خود به سایت ها مراجعه می‌کنند اما در اینجا فرصت تبدیل کلیک به مشتری افزایش می‌یابد.

دیگر فرصت ایجاد شده قرار گرفتن در باکس های Google SGE است که نیاز به بهینه سازی است.

چگونه برای هوش مصنوعی مولد سئو کنیم؟

اگر با Gemini کار کرده باشید حتما دیده است در پایان پاسخ به شما پیشنهادی می دهد تا در مورد آن ها پاسخی بگیرید این پیشنهاد ها سوال های بلند با جزییات و به اصطلاح سئو Longtal هستند.

در مشاهده‌های اولیه SGE کاربران را به جستجوی کلمه بلند همراه با جزئیات ترغیب می کند، پس صفحات و محتواهای خود را با دقت برای Longtail بهینه سازی کنید و همانند موارد مهم سئو داخلی را رعایت کنید.

برای یافتن کلمات بلند یا پرسش های بلند می توانید  از ابزار‌های سئو داخلی و خارجی استفاده کنید به عنوان مثال: کیوردچی و Semrush.

نمودار longtail

نمودار بالا را neil patel منتشر کرده است که نشان می‌دهد در سال‌های گذشته جستجوی Longtail افزایش یافته است و موتور های جستجو هم این موارد را زودتر از ما متوجه شده اند و توجه بیشتری به Longtail دارند.

محتوای با کیفیت در راستای هدف جستجو

محتوای با کیفیت یعنی با شرح جزئیات و عمیق موضوع بر خلاف هوش مصنوعی عمل کنید، در سال های گذشته مرتب با آپدیت ها توجه به هدف کاربر (Search Intent) افزایش یافت گوگل SGE با NLP پیشرفته خود می تواند هدف کاربر را تشخیص دهد پس نیاز است بیش از پیش از محتوای طولانی سطحی گذر کنید و محتوای با کیفیت انتشار دهید.

انواع هدف جستجو:

  • هدف ناوبری (Navigational intent ): کاربر به دنبال یک صفحه یا یک سایت خاص است. صفحه ورود فیسبوک
  • هدف اطلاعات (Informationalintent) : کاربر به دنبال اطلاعات است یکی از مواردی که گوگل SGE می تواند پاسخ کاملی به کاربر بدهد. مثل گوگل SGE چیست؟
  • هدف تجاری (Commercial Intent): کاربر قبل از خرید در جستجوی اطلاعات است مثل بهترین لپ تاپ گیمینگ
  • هدف معاملاتی (Transactional intent): کاربر در حال جستجوی محصول است و قصد خرید دارد. خرید لپ تاپ ایسوس

برای اطلاعات بیشتر به مقاله هدف جستجو Search Intent چیست؟ مراجعه کنید.

مقالات وب نامبروان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *