افزایش بازدیدکنندگان سایت یکی از اصلیترین اهداف تمام کسب و کارهای آنلاین است. جایگاه بالاتر در صفحات نتایج گوگل (SERP) به معنی بازدیدکننده بیشتر و در نتیجه فروش یا جذب مخاطب بالاتر است. یکی از راههای موثر برای رسیدن به این هدف، استفاده از فیچر اسنیپت (Featured Snippets) است که میتواند ترافیک سایت شما را به طور چشمگیری افزایش دهد.
فیچر اسنیپت (Featured Snippets) چیست؟
فیچر اسنیپتها کادرهای خاصی هستند که در بالای نتایج گوگل و حتی بالاتر از رتبه یک قرار میگیرند. این قطعههای ویژه، اطلاعات مورد نیاز کاربر را به سرعت و بدون نیاز به کلیک بر روی نتایج سایتها نمایش میدهند.
فیچر اسنیپت تأثیر زیادی بر سئو دارد و فرصت خوبی برای دریافت کلیک بیشتر است. به همین دلیل، به آن “موقعیت صفر” (Position #0) نیز گفته میشود.
طبق گزارش Semrush در حدود 6.36٪ از تمام جستجوها دارای فیچر اسنیپت هستند و CTR آنها حدود 14% است.
انواع فیچر اسنیپت
در حال حاضر، 4 نوع فیچر اسنیپت در SERP نمایش داده میشود:
1- قطعه متن
برای توصیف و تعریف موضوع جستجو شده به طور مختصر استفاده میشود.
- مثال: با جستجوی “SEO ساب دامین” در گوگل، یک فیچر اسنیپت متنی نمایش داده میشود که توضیح مختصری در مورد این موضوع ارائه میدهد.
- طبق گزارش Semrush، میانگین طول فیچر اسنیپت متنی حدود 40 تا 60 کلمه است.
2- جدول
گوگل در بعضی مواقع، اطلاعات را به صورت جدول در فیچر اسنیپت نمایش میدهد.
مثال: جدول استفاده از یک دارو معمولاً به صورت جدول در فیچر اسنیپت نمایش داده میشود.
3- فهرست شماره دار
این نوع فیچر اسنیپت شامل فهرستی شمارهدار از موارد مرتبط با جستجوی کاربر است.
- مثال: بهترین فیلم های جهان
4-فهرست یا لیست نا مرتب
این نوع فیچر اسنیپت شامل فهرستی نامرتب از موارد مرتبط با جستجوی کاربر است که به صورت بولت نمایش داده میشود.
- مثال: بهترین فیلم های 2023
چرا فیچر اسنیپت مهم است؟
حضور فیچر اسنیپت در صفحه نمایش نتایج گوگل باعث کاهش کلیک در آن کوئری می شود دلیل آن هم این است که کاربر در جستجو شاید به اطلاعاتی که نیاز دارد دست یابد و از کلیک روی نتایج منصرف شود.
افزایش نرخ کلیک (CTR): فیچر اسنیپت به دلیل قرار گرفتن در موقعیت صفر، بیشتر در معرض دید کاربران قرار میگیرد و شانس کلیک خوردن آن بیشتر است.
افزایش اعتبار و اعتماد: قرار گرفتن در فیچر اسنیپت باعث میشود سایت شما به عنوان یک منبع معتبر و قابل اعتماد در نظر گرفته شود.
افزایش آگاهی از برند: فیچر اسنیپت میتواند به افزایش آگاهی از برند شما کمک کند، حتی اگر کاربران روی لینک شما کلیک نکنند.
مواردی که به ایجاد فیچر اسنیپت کمک می کند شامل :
- کلمات کلیدی بلند یا Long Tail
- محتوا دارای ساختار
- استفاده از FAQ
چطور فیچر اسنیپت داشته باشیم؟
مرحله اول: یافتن صفحات نتایج جستجویی که فیچر اسنیپت دارند.
به صورت دستی و همچنین با استفاده از ابزار سمراش می توانید این صفحات را بیابید.
بعد از پیدا کردن این صفحات می توانید با استفاده از موارد زیر به فیچر اسنیپت دست یابید.
- شما باید یک قطعه کوتاه (40-60 کلمه) از متن را به گوگل ارائه دهید که بتواند مستقیماً در فیچر اسنیپت استفاده کند. به طور مثال X چیست؟
- از به کار بردن نظرات شخصی خود داری کنید و فقط تعریفی از موضوع را بنویسید.
- بسته به نوع فیچر اسنیپت یا قطعه ویژه (تعریف، لیست نامرتب و غیره)، باید محتوای صفحه خود را بهینهسازی کنید. مثلا ارائه تعریف کوتاه و مستقیم مفید است.
- فیچر اسنیپت معمولاً برای جستجوهای با کلمات کلیدی طولانی Longtail ظاهر میشوند، بنابراین بهینهسازی محتوا برای این نوع کلمات کلیدی مهم است.
برای ورود به جعبه فیچر اسنیپت، صفحه شما باید در صفحه اول نتایج گوگل قرار داشته باشد. تقریباً 99% از قطعههای ویژه از صفحات رتبه یک تا ده استخراج میشوند. به همین دلیل، علاوه بر بهینهسازی محتوا، بهبود رتبهبندی گوگل نیز ضروری است.
ابزارهای پیدا کردن فیچر اسنیپت
Semrush: این ابزار به شما امکان میدهد کلمات کلیدی را تحلیل کنید و ببینید که آیا برای آنها فیچر اسنیپت وجود دارد یا خیر.
Ahrefs: این ابزار نیز قابلیت تحلیل فیچر اسنیپت را دارد و میتوانید از آن برای پیدا کردن فرصتهای جدید استفاده کنید.
Moz: Moz ابزار دیگری است که میتوانید برای تحلیل فیچر اسنیپت و بهبود سئو سایت خود از آن استفاده کنید.
سوالات متداول فیچر اسنیپت
1. آیا برای قرار گرفتن در فیچر اسنیپت باید از Schema Markup استفاده کنیم؟
خیر، استفاده از Schema Markup الزامی نیست، اما میتواند به گوگل در درک بهتر محتوای شما کمک کند و شانس شما را برای قرار گرفتن در فیچر اسنیپت افزایش دهد.
2. آیا فیچر اسنیپت همیشه در بالای نتایج جستجو قرار میگیرد؟
خیر، در بعضی مواقع، ممکن است فیچر اسنیپت در زیر تبلیغات یا نتایج محلی قرار بگیرد.